zondag 3 februari 2013

Wachtkamer blikjes


De laatste maanden bezoek ik geregeld artsen. Hierdoor breng ik veel tijd door in de verschillende wachtkamers. In de verschillende wachtkamers zaten ook kinderen. En die vinden wachtkamers SAAI. Ja, zelfs die wachtkamers waar een speelhoekje is. De speelhoekjes zijn vaak gericht op de kleintjes, terwijl ik regelmatig in wachtkamers zit met kinderen in de basisschool leeftijd. Zeg maar 6 jaar en ouder. En vaak ook kinderen die het moeilijk vinden om rustig een Donald Duckje te gaan lezen…ik herken dat, ik heb zelf ook een meisje dat zitten en wachten moeilijk vindt. 
Ze is meestal juist met hele “eenvoudige” dingen bezig te houden. Zolang die dingen maar in haar ogen “interessant” zijn.
Zo kwam ik om dit idee: een “Schatten Blikje” voor in de handtas. Mijn dochter heeft al van kleins af aan schatkistjes. Ze verzameld allerlei “troep” die ze in tasjes, doosjes, kistjes en blikjes stopt. Want zelfs een afgebroken hand van een beeldje kan een “schat” zijn. 
Schatkistje van mijn dochter
Neem een blikje of doosje en vul die met “schatten”, allemaal kleine dingetjes die tot de verbeelding spreken. Stop het in je handtas.  Ben je met je kind ergens waar er gewacht moet worden, dan kun je het uit je tas vissen en het je kind aanbieden. Die kan lekker met de spulletjes spelen of je kunt een geheugen spel spelen. Even kijken in het blikje en dan opnoemen wat er in zit.
 
Inmiddels hebben we al een paar wachtkamerbezoekjes met behulp van het schatten blikje met succces doorstaan.
 
Je kunt natuurlijk je eigen creativiteit hierop loslaten en van alles bedenken....
 
Compact tekenblikje: Post-It blokje met kleurtjes
 

Boter-kaas-eieren versie: teken op papier het speelbord en zorg
voor 2 kleuren fishes/dopjes/knoopjes. 5 van elke kleur.

 
Geen zin om zelf te gaan knutselen? Op www.findystoys.nl kunt u kant-en-klare blikjes kopen.
Deze zijn nu op de site te koop:
 


 
Anderen zullen zo spoedig mogelijk volgen....


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten